Donem suport a la campanya “Cal mantenir l’horta d’autoconsum!"

03/04/2020

Donem suport a la campanya “Cal mantenir l’horta d’autoconsum!"

L'Ajuntament del Pinell donem suport a la campanya “Cal mantenir l’horta d’autoconsum!”

Nosaltres ens hem adherit al manifest

Esta és una petició del sector al Departament d’Interior

L'estat d'alarma prohibeix anar als horts particulars, només es permet als professionals.

Si tu també t'hi vols sumar pots fer-ho mitjançant el següent formulari:

--------------------

Cal mantenir l’horta d’autoconsum!
Aquest formulari serveix per recollir adhesions i enviar la petició al Departament d'Interior de la Generalitat el dia 6 d'Abril.

En relació a la prohibició d'anar als horts particulars durant el periode de confinament segons el comunicat CECAT dia 20/3, (pregunta 29) volem expressar que sembla que aquesta norma estigui dictada pensant en els horts com a lloc d’esbarjo i sense tenir en compte la realitat del que signifiquen els horts d’autoconsum al conjunt del país:

• L’horta d’autoconsum alimenta a milers de persones arreu de Catalunya i proveeix d’aliments frescos i de temporada a la població. Element clau en un moment de risc sanitari en què hem d’alimentar-nos correctament.

• Moltes persones hi tenen animals i cal tenir-ne cura. És incoherent que estigui permès sortir a passejar el gos però no poder anar a alimentar les gallines i ens sembla un esbiaix de perspectiva urbana.

• És molt més segur anar a l’hort, complint les mesures sanitàries preventives -anar-hi sol/a, no reunir-s’hi amb més persones, etcètera - que acudir als supermercats, on s’apleguen moltes més persones en un espai tancat.

• Els horts d’autoconsum son l’accés més directe a producte fresc, molt més que en qualsevol altre lloc. Per algunes famílies, a més, pot representar un estalvi econòmic necessari en temps de pèrdua de llocs de treball.

• L’horta d’autoconsum és un dels pilars de la Sobirania Alimentària i per això és important i estratègic mantenir-la per afrontar de forma més segura i amb més eines aquesta crisi que no sabem fins quan es pot allargar. De fet, és molt important que tothom pugui plantar i sembrar l’horta d’estiu en aquestes setmanes per tal que hi hagi collita en els primers mesos i disminuir la vulnerabilitat de la població en cas que hi hagués alguna mena d’indici de desabastiment de producte fresc en els propers mesos degut als tacament de fronteres i a que molts països estan aturant les exportacions.

Entenem que:

• Segons l'Article 7 del Reial Decret, es permet la circulació de persones per les vies d'ús públic per a a) “Adquisició d'aliments (...)”; i g) "Per causa de força major i situació de necessitat". Anar a l'hort a autoabastir-se d'aliments i alimentar als animals, al nostre entendre, són exemples d'aquestes dues casuístiques.

• Demanem a Protecció Civi i al Departament d’Interior que reconsiderin la mesura que impedeix fer-se càrrec dels horts d’autoconsum, ja que entra en contradicció literal amb el Reial Decret que permet la circulació per a l’adquisició d’aliments.

• Instem als dos organismes a fer-ho públic de manera que quedi clar en quines condicions i amb quines mesures cal accedir als nostres horts d’autoabastiment per tal de fer-ho amb seguretat i no deixar-ho a l’arbitrarietat de cada agent o cada particular.

• Convidem a entitats, col·lectius i Ajuntaments a adherir-se a aquest document per tal que es reguli aquesta activitat en comptes de prohibir-la. També animem, com ja estan fent molts pobles, a alcaldes i alcaldesses a parlar amb mossos i policia local per aplicar el sentit comú i que permetin l’accés als horts, complint les mesures sanitàries pertinents.

Impulsem i signem aquest manifest com a hortolanes responsables i sobiranes:

l'Aresta Cooperativa
Arran de Terra